augustus 21, 2013

Mastering op je zolderkamer of je slaapkamer? Kan dat echt?

Jazeker mits je aan een aantal voorwaarden voldoet.

Er moet in de eerste plaats een zekere balans zijn tussen wat je hoort in je zolderkamer en wat je hoort in bijv. je auto of bij iemand in zijn huiskamer.

Als je in je zolderkamer denkt dat je bassen lekker klinken en in de auto je speakers er uit knallen weet je dat er iets niet klopt. Waarschijnlijk komt je dat wel bekend voor.

Als je favoriete productie in de auto wel te gek klinkt en de bassen strak blijven kun je ervan uitgaan dat er met je zolderkamer iets mis is.

Dat kan de ruimte zijn maar ook de afluistering. Meestal is het een combinatie van die twee.


Mastering op je zolderkamer is mogelijk

Mastering op je zolderkamer - Is het mogelijk?

Ten tweede moet je natuurlijk ook weten hoe je moet luisteren en waar je op moet letten om het probleem op te lossen. In ieder geval raad ik je aan om niet teveel geld uit te geven aan allerlei dure akoestische materialen.

Doe het hoogst noodzakelijke en zorg er vooral voor dat je het laag zo goed als mogelijk onder controle kan krijgen. Laat je niet gek maken met allerlei “fancy” oplossingen want 100% gaat je toch niet lukken.

Je moet er vanuit gaan dat je ruimte uit een compromis zal bestaan.

Heb je een leuk budget van zeg, 50.000 euro of meer voor je akoestiek dan ligt het natuurlijk anders maar daar gaan we hier niet van uit.

De geluidsbalans in je ruimte

Heb je de geluidsbalans gevonden dan is het zaak dat je je ruimte gaat leren kennen.

Eigenlijk doe je dat tegelijkertijd overigens. Je kamer tunen met goed klinkende cds.

Dat kun je het beste doen met tracks die je goed kent. Ik zelf gebruikte altijd verschillende type muziek daarvoor. Voor de bassen gebruik ik zelf R&B of HipHop tracks.

Het accent van deze muziek ligt vaak op strakke bassen en de leegte in het mid/hoog, mits goed gemixed en gemastered, geeft je een goede indruk van je ruimte.

Merk je bijvoorbeeld dat alles door zoemt dan is je ruimte niet droog genoeg en heb je meer absorbers nodig. Dat kan een extra stoel zijn maar meestal geeft een bank achterin al het gewenste resultaat.

Heb je geen ruimte voor een bankstel achter je dan zijn daar andere oplossingen voor. Het kost natuurlijk geld maar uiteindelijk gaat het om het resultaat.

Bij Midi-Amsterdam verkopen ze allerlei akoestische sets.  Kijk op acoustics.

De mastering speakers

Je speakers moeten je zo goed als mogelijk laten horen waar de probleemgebieden liggen tijdens de mastering. Dat is logisch maar speakers onder de 5000 euro hebben gewoon veel beperkingen, laat staan speakers van rond de 1000 euro.

Dat klinkt misschien arrogant of betweterig. Maar als je eenmaal het verschil hebt kunnen horen tussen ​een echte top-speaker en een gewone commerciele studio monitor ben je het snel met me eens. 

In ieder geval moet je gewoon leren leven met speakers die zn beperkingen heeft. Dat geeft natuurlijk niet maar je moet er wel rekening mee houden.

Het betekent gewoon dat je dat moet incalculeren tijdens het masteren.

Het beste kun je dat doen in combinatie met een analyzer, een extra set goedkope speakers en een goedkope koptelefoon. Een analyzer zit standaard in een mastering pakket als wavelab.

Praktische mastering tip

Merk je dat er teveel bas in de track zit en je hoort dat niet zo uit je speakers komen (geen vervorming) maar je ziet dat wel op je analyzer dan kan dat setje goedkope speakers en een goedkope koptelefoon uitkomst bieden.

De koptelefoon en dat setje goedkope speakers gaan immers veel eerder over zn nek door een teveel aan laag dan de wat duurder studio monitor.

Wat je daarnaast ook nog kunt doen is aan de rand van de bas speaker voelen. Als die heel erg veel beweegt dan zit er echt teveel laag in je mix.

Bij mid/hoog is het wat moeilijker op een koptelefoon in te schatten. Veel van die goedkope koptelefoons geven of teveel of te weinig mid/hoog aan.

En met een analyzer is dat ook moeilijk in te schatten. Behalve natuurlijk als er echt te veel hoog inzit. Dan spat het er wel uit.

Probeer daarom wat jaren 60 – 70 opnames, (het vinyl tijdperk) op je speakers af te draaien.

Waarom? Omdat die opnames nog voor de cd zijn uitgekomen en er nog veel meer gebruik werd gemaakt van de curve van het menselijk oor.

Het geeft je daardoor een beter beeld over hoe je speakers het vertalen.








Errol Lem